Aktualności

20.02.2014

Klub Czterech Żywiołów. Od razu robi się ciekawiej!

 

Jeśli pragniesz zaangażować dzieci do odważnej, zajmującej aktywności, zintegrować klasę, zachęcić do eksperymentów i poznawania przyrody, wypróbować metodę pracy projektami – zapisz swoją klasę do Klubu Czterech Żywiołów.

 
W lutym 2014 roku rusza nowy klub Nowej Ery i Polskiej Grupy Energetycznej (PGE) przeznaczony dla dzieci w klasach 1-3 szkoły podstawowej, ich rodziców i nauczycieli. Ogromne zainteresowanie naszym czytelniczym Klubem Pożeraczy Liter i Kosmicznymi Klubami Matematycznymi, skłoniło nas do poszerzenia naszej oferty również o klub przyrodniczy. Nazwaliśmy go Klubem Czterech Żywiołów, bo ziemia, powietrze, ogień i woda to obszary, które dziecko poznaje i eksploruje. Na tych czterech obszarach oparty jest schemat merytoryczny naszego projektu. 
 
Uczestnictwo w Klubie jest całkowicie bezpłatne. Nauczyciel otrzymuje od wydawnictwa Nowa Era i PGE komplet materiałów potrzebnych do prowadzenia Klubu. Pakiet startowy zawiera:
 
• legitymacje dla wszystkich uczniów,
• zestaw naklejek dla nauczyciela (punkty i odznaki),
• tabliczkę na drzwi klasy – identyfikacja klubowa, 
• zestaw 20 kart z zadaniami do wykonania przez członków Klubu (po 5 kart dla każdego z żywiołów),
instrukcję dla nauczyciela,
• list do rodziców. 
 
Dodatkowym wsparciem dla nauczyciela w prowadzeniu Klubu Czterech Żywiołów jest strona internetowa Klubu (www.klubczterechzywiolow.pl). Znajdują się na niej wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania Klubu, materiały potrzebne do realizacji zadań, dodatkowe instrukcje i podpowiedzi, a także gry multimedialne, za które uczeń także otrzymuje dodatkowe punkty.
 
Do Klubu Czterech Żywiołów zapraszamy klasy 1-3 szkoły podstawowej. Materiały potrzebne do prowadzenia zajęć nauczyciele otrzymają w lutym. Wszystkie Kluby, które przez cały semestr będą sprawnie działały, otrzymają dla swoich najlepszych uczestników nagrody finałowe. Warto więc nie tylko zarejestrować się w projekcie, ale także brać udział w proponowanych przez nas zajęciach. 
 
Nauczyciel pełni w Klubie rolę organizatora i kogoś w rodzaju „szefa bazy badawczej”. Ma za zadnie założyć w szkole Klub Czterech Żywiołów, ogłosić jego istnienie i przeprowadzić nabór członków. W czasie trwania projektu nauczyciel powinien poprowadzić co najmniej osiem spotkań Klubu oraz pomóc uczniom przy wyborze „wyzwań”, którym mają sprostać. Prezentacja wykonanych zadań (wyzwań) ma się czasem odbywać przed wszystkimi członkami Klubu (łącznie z nauczycielem), czasem przed klubowiczami zainteresowanymi konkretnym tematem, a czasem przed rodzicami klubowicza. Zaliczenie zawsze powinno być potwierdzone naklejką w legitymacji.
 
Uczeń należący do klubu powinien zebrać w legitymacji odpowiednią liczbę punktów oraz co najmniej cztery sprawności: wody, ognia, powietrza i ziemi. Uczeń może sam wybrać takie wyzwania, którym jest w stanie sprostać. Zestaw proponowanych wyzwań jest obszerny i odpowiada dzieciom w różnym wieku – zadania mają różne poziomy trudności. To od dziecka zależy, czy zadania mają być prostsze, ale będzie ich więcej, czy trudniejsze, ale – jedno lub dwa.
 
Niebagatelne znaczenie w Klubie mają także rodzice. Zaproponowane klubowiczom zadania, wyprawy badawcze i eksperymenty naukowe mogą być przyczynkiem wielu wspaniałych rodzinnych przygód. Rodzice klubowicza powinni wspierać małego przyrodnika w ich realizacji. Warto też przedyskutować z dzieckiem wybór zadań do realizacji. Klub Czterech Żywiołów to tak naprawdę klub dla całej rodziny.
 
Członkowie Klubu będą gromadzić wiedzę przy okazji wykonywania przeróżnych eksperymentów. Czasem trzeba będzie się czegoś dowiedzieć, poszperać w książkach, Internecie. Ale nigdy tylko po to, by wyrecytować zdobytą wiedzę przed nauczycielem. Zawsze ta wiedza będzie służyła czemuś. A to wyrażeniu własnego zdania, a to przekonaniu innych, a to nauczeniu się działania w grupie. A wszystko w półrocznym planie zdobywania sprawności przyrodniczych: od lutego do czerwca 2014 roku. Dzieci nie tylko posiądą nowe umiejętności, ale również zostaną za nie nagrodzone naklejkowymi odznakami. Chodzi o to, by uczniowie chętnie podejmowali wyzwania, odważniej analizowali otaczający ich świat. Dzięki temu dowiedzą się, że sprostanie naukowym wyzwaniom to prawdziwa frajda.
 
Tematów jest mnóstwo, a wszystkie staramy się przedstawić interesująco dla dziecka. Bo jak najlepiej dowiedzieć się, jak rzeka rzeźbi swój bieg? Oczywiście robiąc własną rzekę w pudełku z piaskiem! Obserwacje owadów, ptaków, drzew i… kałuż. Przeprowadzanie eksperymentów, projektowanie ulotek, fotografowanie, wykonywanie prac plastycznych, uprawianie własnych ogródków, śledzenie zwierząt, badanie zanieczyszczenia powietrza, badanie zapachów, tworzenie kolekcji przyrodniczych. To wszystko ma prowadzić do kształtowania otwartości na nowe doświadczenia, nabywania wiedzy w trwały sposób, a przede wszystkim stworzenia atmosfery sprzyjającej twórczemu rozwiązywaniu problemów. Każde z dzieci będzie miało okazję przekonać się, jak dużo może zdziałać osobiście, jak ważna jest własna inwencja.
 
Idea projektu jest pomyślana tak, by jak najlepiej wykorzystać uzdolnienia poszczególnych dzieci. Spośród wielu zadań nauczyciel wspólnie z uczniem wybierze te, które są dla niego najodpowiedniejsze. Część zadań uczniowie będą mogli zrealizować podczas zajęć Klubu, natomiast resztę powinni wykonać sami, z kolegą, grupą przyjaciół (dzieci będą tworzyć własne grupy artystyczne i wymyślać dla niech nazwę) z rodzicami, rodzeństwem. Większość pomysłów na wspólne zajęcia wymaga wyjścia ze szkoły, spaceru po najbliższej okolicy. Mamy nadzieję, że kilka takich „podwórkowych” zajęć uda się Państwu zrealizować.
 

Fotogaleria

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.