Gry i zabawy andrzejkowe dla przedszkolaków

Gry i zabawy andrzejkowe dla przedszkolaków

 

Andrzejki to magiczny czas, kiedy każdy z nas może sprawdzić, czy spełnią się jego najskrytsze marzenia. W przedszkolu warto zorganizować cały dzień wypełniony wróżbami i zabawami andrzejkowymi z odpowiednią dekoracją i strojami. Czasem jest to okazja do wspaniałej zabawy i wielu niezapomnianych emocji. Warto jednak wybrać takie zabawy, które niosą również element edukacyjny (np. utrwalają znajomość kolorów lub liczb).

 

1. Wróżba z kleksów

Wszystkie dzieci otrzymują cienką kartkę papieru (wielkości kartki pocztowej, najlepiej bibułkę) i pędzelek. Nauczycielka podchodzi do każdego z miseczką z rozpuszczoną w wodzie farbką (może być też atrament). Dzieci maczają pędzelki w farbce i ustawiają pionowo nad kartką, tak by nadmiar płynu spłynął, tworząc kleksa. Następnie składają kartkę tuż przy kleksie i rozkładają, uzyskując symetryczny obraz. Wszyscy siadają w kole i wspólnie zastanawiają się, co może przedstawiać powstały kleks.

Cel edukacyjny: rozbudzenie wyobraźni, pobudzenie kreatywności i twórczego myślenia.

 

2. Andrzejkowy rzut kostką

Przedszkolaki siedzą w kole na dywanie – na środku znajduje się magiczna plansza wycięta z kolorowego kartonu (wielkości dużego bloku rysunkowego). Dzieci dostają po dwie kostki i po kolei rzucają nimi tak, by trafić w magiczną planszę. Liczymy oczka na tych kostkach, które pozostały na planszy. Nauczycielka odczytuje dzieciom „wyrzucone” wróżby, np. „1 – czekają cię wycieczki i wesołe przygody”, „8 – w tym roku polubisz coś, czego nie znosiłaś(-eś)”.

Cel edukacyjny: utrwalenie znajomości cyfr i umiejętności dodawania.

 

3. Kolorowy zawrót głowy

Przedszkolaki biegają po sali w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, muszą szybko znaleźć miejsce na poduszkach leżących na podłodze. Pod każdą z nich znajdują się kolorowe kartoniki. Dzieci zaglądają pod poduszki, wyciągają kartoniki, nazywają kolory, a nauczycielka odczytuje wróżby, np.: „Czerwony – jeśli nie ograniczysz batoników i cukierków, to w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty”, „Biały – pij więcej mleka”.

Cel edukacyjny: utrwalenie kolorów.

 

4. Lanie wosku

Zabawa raczej dla starszych dzieci. Roztopiony w rondelku wosk delikatnie wlewamy do wody przez ucho od klucza. Gdy wosk na wodzie zastygnie, podnosimy go do światła i oglądamy cień na ścianie. Dzieci starają się odgadnąć, co oznaczają powstałe kształty.

Cel edukacyjny: rozbudzenie wyobraźni, pobudzenie kreatywności i twórczego myślenia.

 

5. Andrzejkowe wyścigi

Na mocnym sznurku zawieszamy kulki płatków śniadaniowych – na samym końcu znajduje się karteczka z wróżbą. Przygotowujemy kilka sznurków różnej długości (w zależności od wzrostu dzieci) i zawieszamy je na długim patyku (tak długim, by zmieściły się wszystkie sznurki dla wszystkich dzieci lub przynajmniej dla połowy). Następnie maluchy muszą zjeść wszystkie kulki ze sznurka, nie pomagając sobie rękoma – tak by dojść do karteczki z wróżbą.

Cel edukacyjny: ćwiczenie koncentracji i wytrzymałości.

 

6. Magiczne przepowiednie

Zabawa raczej dla starszych dzieci. Nauczycielka przygotowuje magiczne przepowiednie – na białych karteczkach rysuje sokiem z cytryny różne symbole (np. książka, warzywo, rower). Wszystkie kartki znajdują się w czarodziejskim kapeluszu. Dzieci losują pojedyncze przepowiednie i z pomocą nauczycielki (lub innej dorosłej osoby) odczytują symbol nad płomieniem świecy. Następnie nauczycielka odczytuje dzieciom wyjaśnienia przepowiedni (np. symbol roweru oznacza, że dziecko czeka dużo zabawy na powietrzu).

Cel edukacyjny: nauka cierpliwości i obchodzenia się z niebezpieczeństwem.

 

7. Andrzejkowy wyścig butów

Do zabawy wykorzystujemy kapcie dzieci (po jednej sztuce). Od najbardziej oddalonego od drzwi miejsca w sali przedszkolaki ustawiają kapcie jeden za drugim tak, żeby pięta jednego buta dotykała noska drugiego. Dziecku, którego kapeć pierwszy dotrze do drzwi, przytrafi się coś miłego.

Cel edukacyjny: nauka cierpliwego oczekiwania na swoją kolej i dokładności.

 

8. Rzut szczęścia

Na środku sali znajduje się patyk średniej wysokości. Dzieci stają w kolejce i ich zadaniem jest zarzucić na patyk kółko (np. ringo). Dziecko, które zarzuci kółko, może wylosować szczęśliwą wróżbę. Przedszkolaki rzucają tak długo, aż każde wylosuje szczęśliwy los.

Cel edukacyjny: usprawnienie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

9. Szczęśliwa moneta

Przedszkolaki dostają garść monet (różne nominały, od 1 do 5 gr). Na środku sali stoi miska (średniej wielkości), do której maluchy mają wrzucać swoje pieniądze. Dzieci ustawiają się w kolejce i próbują wrzucić do miski swoje monety. Następnie zliczają sumę wrzuconych monet i w zależności od tego odczytują wróżbę (np. „7 – czeka cię spacer”, „1 – poznasz kogoś miłego”).

Cel edukacyjny: usprawnienie motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej i umiejętności liczenia.

 

10. Drzewko szczęścia

Każde dziecko dostaje kawałek plasteliny, giętki drucik, plastikową podkładkę (np. wieczko od margaryny) oraz kolorowe koraliki. Dzieci tworzą swoje własne drzewko szczęścia. Na podkładce ustawiają grubą warstwę plasteliny. Z drucika tworzą pień i gałązki. Kawałkami plasteliny przyczepiają na gałązkach koraliki. Na małych karteczkach rysują wróżby dla kolegów i wrzucają je do kapelusza. Następnie losują wróżby dla siebie i umieszczają je na swoim drzewku. Drzewka mogą zabrać do domu.

Cel edukacyjny: usprawnienie małej motoryki, pobudzenie wyobraźni, ćwiczenie umiejętności dzielenia się swoimi wytworami.

 

11. Andrzejkowe kubeczki

Nauczycielka jako wróżka siedzi przy stole. Przed sobą ma sześć kubeczków, a pod każdym z nich schowany inny przedmiot: pierścionek, który oznacza wyprawę do krainy złota, kluczyk oznaczający rozwiązanie jakiejś tajemnicy, cukier symbolizujący słodkie i wesołe życie, model samochodu – wspaniałą podróż, gumę do żucia zapowiadającą wizytę u dentysty – i baterię – potrzebę „naładowania baterii”, czyli ruchu. Dzieci po kolei podchodzą do stołu i obserwując ruchy wróżki, próbują odgadnąć, gdzie jest schowany przedmiot, którego szukają (wcześniej nauczycielka pokazała im zawartość każdego kubeczka).

Cel edukacyjny: ćwiczenie spostrzegawczości i skupienia na jednym elemencie.

 

12. Slalom na miotłach

Dzieci dostają miotły i muszą na nich „przelecieć” slalomem między pachołkami lub krzesełkami. Dla utrudnienia można urządzić wyścigi, mierzyć czas „przelotu” lub dodawać minusy za każde dotknięcie pachołka miotłą.

Cel edukacyjny: usprawnienie dużej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

Anna Kordzińska-Grabowska

Galeria

Archiwalne wydania

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.