Warto przeczytać

15.05.2013

Cyfrowa klasa

 


Nie jest to, co prawda, jeszcze skala masowa, ale pierwsze projekty, w których uczniowie zamiast tradycyjnych podręczników i zeszytów mogą używać tabletów, zostały już zrealizowane. Prekursorami są Gimnazjum nr 2 oraz Zespół Szkół nr 3 w Sopocie, które mogą poszczycić się pierwszymi w Polsce klasami cyfrowymi. Pracownie zostały uruchomione we współpracy z firmami Samsung Electronics Polska oraz Impex. Każda klasa jest przygotowana do pracy z grupą 25 uczniów i będzie wykorzystywana do prowadzenia zajęć dydaktycznych z informatyki, geografii, biologii i historii.

Pod pojęciem cyfrowej klasy kryje się nowoczesne rozwiązanie edukacyjne, polegające na wyposażeniu sali lekcyjnej w połączone bezprzewodową siecią urządzenia inteligentne: interaktywną tablicę elektroniczną, komputer nauczyciela oraz tablety dla uczniów. W zależności od potrzeb oraz przyjętego scenariusza lekcji nauczyciel może wyświetlać treść ze swojego notebooka zarówno na tablicy, jak i na ekranach tabletów. Samsung Smart School – bo taką nazwę nosi ten system – daje nauczycielowi możliwość podglądu ich pracy, prowadzenia testów elektronicznych oraz sterowania czynnościami wykonywanymi na lekcji.

Wdrożone oprogramowanie pozwala na wykorzystanie materiałów z publicznych platform edukacyjnych, m.in. Samsung Learning Hub, która zawiera około 6000 podręczników i filmów pochodzących od 30 krajowych i zagranicznych dostawców usług edukacyjnych. Rozwiązania te podnoszą atrakcyjność prowadzonych lekcji oraz pozwalają rozwijać współpracę pomiędzy uczniami w trakcie prowadzonych zajęć.

– Uczniowie już od najmłodszych lat powinni swobodnie korzystać z osiągnięć nowoczesnej technologii, która stanowi nie tylko atrakcyjny „gadżet”, ale przede wszystkim doskonałą pomoc dydaktyczną – mówi Barbara Nowodworska, dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Sopocie. – Cyfrowa klasa działa w środowisku Android, znanym uczniom z tabletów i smartfonów. 25 tabletów stanowi w pełni zintegrowany system informatyczno-edukacyjny moderowany przez nauczyciela, wprowadzający szkołę w nowy wymiar kształcenia. Jestem przekonana, że nasza cyfrowa klasa umożliwi uczniom zdobywanie wiedzy w sposób ciekawy i atrakcyjny. Co ważne, zwiększy również efektywność nauczania – dodaje.

Otwarcie cyfrowych klas to kolejne, po e-dziennikach i sopockiej platformie e-learningowej, przedsięwzięcie służące wprowadzeniu nowoczesnych metod kształcenia w szkołach samorządowych w Sopocie. Uruchomienie pierwszych w Trójmieście klas cyfrowych jest więc kolejnym etapem działań Urzędu Miasta, prowadzonych w ramach sopockiego systemu oświaty, stawiających sobie za cel systematyczne podnoszenie poziomu edukacji. Wprowadzając tę technologiczną nowinkę, sopockie szkoły dołączyły do elitarnego grona 22 placówek na świecie, głównie w Europie i Stanach Zjednoczonych, posiadających takie rozwiązanie.

– Badania prowadzone przez firmę Samsung w trakcie pilotażu w jednej z seulskich szkół podstawowych pokazały, że ogólna efektywność nauki, na którą składają się takie czynniki, jak: zaangażowanie uczniów, skupienie czy zrozumienie przekazywanych treści, wzrasta w cyfrowych klasach o około 20% – mówi Paweł Ziemiński, Sales Division Director w Samsung Electronics Polska. – Dlatego bardzo cieszy nas fakt, że to właśnie nasze rozwiązania będą mogły uczestniczyć w modernizacji i podnoszeniu poziomu polskich szkół – dodaje.

Modelowa klasa cyfrowa składa się z kilku elementów, a mianowicie: serwera, na którym przechowywane są zasoby niezbędne do przeprowadzenia lekcji, stanowiska pracy nauczyciela (w postaci notebooka z systemem operacyjnym Windows bądź też tabletu na Androidzie) oraz tabletów dla uczniów. Unikalną cechą systemu zastosowanego przez firmę Samsung w sopockich szkołach jest urządzenie końcowe w postaci tabletu Galaxy Note 10.1 GT, wyposażonego w rysik, którego dziecko może używać jak „tradycyjnego długopisu”. Inną cechą, na którą również warto zwrócić uwagę, jest możliwość wyświetlania pulpitów uczniowskich na ekranie tablicy. Dzięki specjalnemu przekaźnikowi nauczyciel jest w stanie komunikować się z dziećmi, widzi u siebie w czasie rzeczywistym to, co wpisują, ma pełną kontrolę nad tym, co dzieje się na lekcji – może zadawać poszczególnym uczniom pytania, a informacje z ich tabletów wyświetlać na ekranie tablicy. Nauczyciel ma możliwość blokowania pojedynczych tabletów lub wszystkich naraz, udostępniania lub blokowania aplikacji, jak i dostępu do internetu w określonym czasie. Taka funkcja przydaje się np. w trakcie sprawdzianów czy klasówek. Nauczyciel może także zapisać lekcję w postaci pliku PowerPoint i udostępnić ją uczniom (po zalogowaniu się) na serwerze szkolnym w celu ewentualnej powtórki materiału. Unikalność takiej metody nauczania polega na interaktywności komunikowania się nauczyciela z uczniami.

– Tablet jest urządzeniem uniwersalnym i otwartym na jakiekolwiek oprogramowanie, ale zasoby edukacyjne aktualnie dostępne na rynku są niestety dość ograniczone. Ze strony Samsunga, jako producenta hardware’u i oprogramowania, mogę tylko zaapelować – mówi Paweł Ziemiński – do wydawców edukacyjnych i MEN-u o podjęcie jak najszybszych działań umożliwiających nauczycielom i uczniom dostęp do materiałów dydaktycznych, które mogłyby być wykorzystywane na urządzeniach mobilnych. Tablet ma służyć m.in. temu, by dzieci mogły się uczyć w lepszy i bardziej przyswajalny sposób niż z tradycyjnych podręczników, a co ważne – również ciekawy i atrakcyjny wizualnie.

Warto wiedzieć, że na wdrożenie w szkole projektu cyfrowej klasy można uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 56 tys. zł, a w gminach wiejskich oraz objętych programem przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu kwota ta może być nawet wyższa.

– Realizacja tego typu pomysłów nie tylko da nam możliwość poprawienia efektywności nauczania, ale także pozwoli ograniczyć liczbę podręczników, co będzie miało wpływ na stan domowych budżetów, jak i zdrowie fizyczne dzieci poprzez zmniejszenie obciążenia plecaków – zauważa Bogusław Baliński, dyrektor generalny firmy Impex, która do sopockich cyfrowych klas dostarczyła urządzenia wraz z oprogramowaniem.


W skład zestawu Samsung Smart School wchodzą: elektroniczna 65-calowa tablica ME56B z ekranem dotykowym, notebook NP 400B5C dla nauczyciela oraz po 25 tabletów Galaxy Note 10.1 GT wraz z klawiaturami EKD-K14AWEGSTD dla uczniów. Każda z klas jest wyposażona również w kolorowe laserowe urządzenie wielofunkcyjne Samsung CLX 6260FR, punkt dostępu Wi-Fi oraz zbiorczą stację ładującą do wszystkich urządzeń.


Andrzej Idziak
 

Galeria

Archiwalne wydania

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.