Warto przeczytać

24.05.2016

Dziecko nieśmiałe w przedszkolu

Jak więc rozpoznać dziecko nieśmiałe w grupie przedszkolaków? Na jakie aspekty zachowania zwracać uwagę, aby nie przegapić problemów malucha? 

 

Należy pamiętać o tym, że dzieci nieśmiałe: 

  • zazwyczaj nie sprawiają kłopotów wychowawczych; nie przeszkadzają w lekcji, nie mówią niepytane, nie rozmawiają z kolegami z boku zamiast słuchać wychowawczyni;
  • w sytuacji grupowej są raczej ciche i spokojne;
  • nie biorą aktywnego udziału w zajęciach, nie zgłaszają się do odpowiedzi i nie dzielą się publicznie swoimi przemyśleniami;
  • „wyrwane” do odpowiedzi przeżywają piekło zażenowania, odpowiadają bardzo cicho lub nic nie mówią, nawet jeśli znają odpowiedź;
  • poproszone o wyrecytowanie wierszyka, którego się uprzednio uczyły, doświadczają uczucia pustki w głowie, nie mogą skupić myśli i nawet jeżeli są dobrze przygotowane, często nie potrafią wykrztusić z siebie słowa;
  • na apelach i przedstawieniach szkolnych mają tendencję do chowania się za plecami innych dzieci, nie śpiewają piosenek i nie chcą grać żadnej znaczącej roli;
  • rzadko proszą nauczyciela o pomoc w wykonaniu zadania, nawet gdy sobie z nim nie radzą; często wtedy przerywają pracę i siedzą, nie wiedząc, co dalej robić;
  • wykonują większość poleceń nauczyciela bez protestów, ale rzadko nawiązują z nim głębszą relację;
  • nieustannie kontrolują i poprawiają swoje zachowanie, rzadko są z siebie zadowolone i nie czerpią radości z tego, że udało im się stać w czymś lepszym;
  • reagują wycofaniem, jeżeli ktoś lub coś staje na drodze do realizacji ich pragnień − nie targują się, nie negocjują warunków; 
  • nie próbują przekraczać wyznaczonych granic, aby dowiedzieć się, jak daleko mogą się posunąć; nie robią rzeczy zakazanych, nie zaglądają w miejsca, w które nie powinny zaglądać;
  • mają nadmierne poczucie winy;
  • odmawiają wykonania poleceń dotyczących kontaktów z innymi dziećmi lub dorosłymi, np. pójścia do klasy obok, żeby pożyczyć klej;
  • w relacjach z rówieśnikami są bierne, wycofane lub nadmiernie konformistyczne;
  • często bawią się samotnie lub jedynie przyglądają się zabawom kolegów;
  • nie próbują nawiązać kontaktu z innymi dziećmi, nie włączają się do wymyślonych przez nie zabaw;
  • bawią się w sposób schematyczny, nie wprowadzają do zabawy nowych postaci ani przedmiotów;
  • gdy uda się je zaangażować w zabawę, często pełnią najgorsze, najmniej chciane role w grze, nie potrafiąc sprzeciwić się naciskom kolegów;
  • nie angażują się w konflikty ani też ich nie prowokują; 
  • nie skarżą się też na inne dzieci, nawet jeśli dzieje im się krzywda; 
  • są płaczliwe i zdenerwowane w nowych sytuacjach, np. gdy pojawia się nowa osoba;
  • niechętnie oddalają się od rodziców lub opiekunów;
  • często oczekują od nich wyręczania lub podporządkowują się ich woli bez protestów;
  • są zahamowane, ostrożne i zdystansowane w obliczu czegoś nowego, nie eksplorują otoczenia, nie chcą poznawać nowych miejsc i osób;
  • dzieciom nieśmiałym (zarówno tym małym, jak i starszym) często towarzyszy poczucie przegranej; okazanie wstydu traktują jako osobistą klęskę i słabość, która czyni ich gorszymi w oczach świata. 

Ta ogólna charakterystyka może pomóc nauczycielom przedszkolnym „wyłowić” nieśmiałego malucha w grupie przedszkolnej. Natomiast opisane poniżej objawy nieśmiałości przejawiające się w poszczególnych sferach funkcjonowania dziecka pozwolą na lepsze zrozumienie tego, co przeżywa ono każdego dnia i dostarczą wskazówek do pracy nad każdą ze sfer. 

 

 

Dorota Pietrzyk

pedagog, terapeuta edukacyjny oraz logopeda z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi wykazującymi trudności w uczeniu się, a także z tymi wybitnie zdolnymi. Posiada kwalifikacje terapeuty integracji sensorycznej. Obecnie kończy rozprawę doktorską na temat trudności językowych polskich dzieci dyslektycznych kształconych w języku obcym

 

 

Materiały pochodzą z publikacji „Emocje w przedszkolu”.

Galeria

Archiwalne wydania

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.