Warto przeczytać

02.06.2016

Przykłady ćwiczeń służących kształtowaniu pojęcia liczby u dzieci w młodszym wieku szkolnym

Matematyka to nauka o liczbach, przestrzeni i granicy. Reszta jest tylko ich sprytną kombinacją.
Marek Kordos

 

Kształtowanie pojęcia liczby stanowi jedno z ważniejszych zadań na pierwszym szczeblu edukacyjnym. Dziecięce doświadczenia w tym zakresie sięgają okresu przedszkolnego (a bardzo często wcześniejszych lat), kiedy to dziecko posługuje się konkretnymi wielkościami, jak również dokonuje pierwszych prób liczenia w zakresie 10. Liczby, podobnie jak litery, otaczają nas niemalże zewsząd. Już samo posługiwanie się pilotem telewizyjnym, telefonem komórkowym i klikanie w odpowiednie przyciski opatrzone cyframi, jak również posiadanie elektronicznych zegarów, kalendarzy ściennych pozwala dzieciom wstępnie oswoić się ze znakami grafi cznymi poszczególnych cyfr. 
Liczby w edukacji matematycznej odgrywają istotną rolę. Jak piszą M. Skura i M. Lisicki: „liczby są kluczowe dla właściwego rozumienia matematyki, a także w rozwoju zdolności poznawczych człowieka. Liczby i podstawowe operacje na liczbach są fundamentem dla konstruowania dalszych pojęć matematycznych. Są one również ważnym narzędziem, które umożliwia i ułatwia dostęp do wiedzy z innych dziedzin.
Zdarza się niekiedy, że dzieci w początkowym okresie poznawania poszczególnych liczb i doskonalenia umiejętności liczenia nie zawsze w pełni rozumieją znaczenie wypowiadanych liczb, a ich umiejętności przybierają charakter mechaniczny. 
Może to nieść za sobą ryzyko popadnięcia przez rodziców lub opiekunów w czas „uśpionej czujności”, gdyż już zaobserwowane przykłady liczenia wśród dzieci wiążą się z przekonaniem o ich zdobytych umiejętnościach i niekiedy 
mogą przez to warunkować mniejszą liczbę ćwiczeń i zadań rozwijających te kompetencje – „wszystko dlatego, że dziecko już liczy. Jest to bardzo niekorzystny okres dla rozwoju pojęcia liczby, powodujący zatrzymanie postępów, a nawet regres, na co zwraca uwagę E. Stucki. Istotne jest zatem, aby sukcesywnie i świadomie rozwijać umiejętności związane z kształtowaniem pojęcia liczby i liczenia u dzieci już od najmłodszych lat.
Kształtowanie pojęcia liczby związane jest z nauką jej aspektów i ich zastosowaniem.
 
Artykuł pochodzi z czasopisma "Życie Szkoły"
 
CIĄG DALSZY ARTYKUŁU W ZAŁĄCZNIKU

Pliki do pobrania

Galeria

Archiwalne wydania

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.