Fizyka w Szkole

W najnowszym wydaniu (3/2014) polecamy m.in. artykuły:

 

Rok 2014 Międzynarodowym Rokiem Krystalografii. Międzynarodowy Rok Krystalografii obchodzimy wraz z 100. rocznicą przyznania Nagrody Nobla z fizyki Maxowi von Lauemu za odkrycie dyfrakcji promieni X przez kryształy. Rok 2013 był Rokiem Jana Czochralskiego, twórcy metody hodowli monokryształów metali, często w literaturze przedmiotu nazywanyego praojcem elektroniki. Czym dziś zajmuje się krystalografia?

Fizykochemiczne współczesne metody badania zabytków archeologicznych. Jedną z metod badania dzieła sztuki, w tym zabytków archeologicznych, jest analiza artefaktów w promieniach rentgenowskich. Metody i przykłady badań poznawania przeszłość dzięki wykorzystywaniu fizyki, chemii i informatyki.

Historia jednego wynalazku, czyli jak uatrakcyjnić lekcje fizyki
. Opowiadanie uczniom, jak ciekawą, ważną i mocno związaną z rzeczywistością nauką jest fizyka, to z pozoru łatwe zadanie dla doświadczonego fizyka. Z pozoru, bo młodzież gimnazjalna chce na poparcie tych słów konkretnych dowodów. Oto jeden - zastosowanie fal elektromagnetycznych odkrytych przez Maxwella i Hertza w telefonach komórkowych, nawigacji czy kuchence mikrofalowej.
(Poniżej artykuł do pobrania, jako plik PDF)

Harmonia wokół nas, czyli o rezonansie w gitarze i Kosmosie.
Nauka zawsze łączyła się z muzyką. Pitagoras twierdził, że harmoniczne interwały w muzyce można przedstawić za pomocą prostych stosunków liczbowych. Dziś odnajdujemy w Kosmosie wiele przykładów rezonansu objawiającego się np. w ruchach planet i drobnych ciał Układu Słonecznego.

Fizyka i zabawki.
O żyroskopach, systemie słonecznym i momencie pędu. Rozpowszechnienie się prostej, interaktywnej dydaktyki pod umownym hasłem „Fizyka i zabawki” daje możliwość przejścia na wyższy etap dydaktyki – tworzenia interdyscyplinarnych i wielopoziomowych struktur wiedzy i umiejętności. Opisujemy przykłady wykorzystania prostych eksponatów dydaktycznych.

Czy fizyką można zaciekawić każdego ucznia
? Fizyka jako jedna z ważniejszych nauk przyrodniczych konkretnie odpowiada na wiele pytań stawianych przez młodych ludzi. Jej badawczy charakter także ma aktywizujące i motywujące znaczenie. Warto zadać sobie pytanie czy rzeczywiście zjawiska fizyczne są intrygujące i atrakcyjne dla większości uczniów gimnazjum i liceum?

Pliki do pobrania

8207500332_fizykawszkole_03_2014_artykul.pdf8207500332_fizykawszkole_03_2014_artykul.pdf

Historia jednego wynalazku, czyli jak uatrakcyjnić lekcje fizyki - Adam Kobiałka

Dwumiesięcznik dla nauczycieli fizyki

Od sierpnia 2012 r. "Fizyka w Szkole" w większym formacie i nowej szacie graficznej!

 

Czasopismo dla nauczycieli fizyki na wszystkich poziomach nauczania i w różnych typach szkół. Jego zadaniem jest podnoszenie oraz doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację ich wiedzy z zakresu fizyki oraz umiejętości dydaktycznych.

 

Czasopismo:

 

  • zawiera informacje zarówno o najnowszych osiągnięciach fizyki i astronomii, jak i o historii rozwoju tych dyscyplin. Dzięki współpracy z naukowcami z uczelni i instytutów przedstawia aktualne zagadnienia z różnych dziedzin teorii i praktyki nauk fizycznych;
  • prezentuje nowoczesne metody nauczania, kładąc nacisk zarówno na rozwijanie wiadomości, jak i umiejętności uczniów;
  • autorami materiałów z praktyki szkolnej są nowatorscy nauczyciele i metodycy przedmiotowi;
  • proponuje aktywne formy pracy z uczniem, połączone z szeroko pojętą integracją międzyprzedmiotową;
  • zamieszcza testy, pakiety zadań, przykłady konkursów i olimpiad, omówienia standardów wymagań, przykłady doświadczeń możliwych do wykonania w warunkach szkolnych;
  • jest forum dla wszystkich aktywnych nauczycieli - upowszechnia informacje o nietypowych formach aktywizacji uczniów, imprezach, szkolnych konkursach;
  • współpracuje z Polskim Towarzystwem Fizycznym i Olimpiadą Fizyczną.

 

W roku ukazuje się 6 numerów.

 

 

 

 

 

Najnowsze wydania

 

 

 5/2013

 6/2013

 1/2014

 2/2014

3/2014

     

 

Bank Wiedzy

Zaloguj Zarejestruj się
Bezpłatne materiały do pobrania

Newsletter

Fotogaleria

Sonda

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.