Newsletter

Sonda

Fizyka w Szkole

W najnowszym wydaniu (4/2014) polecamy m.in. artykuły:

 

Fizyka smogu. Smog jest zjawiskiem, z którym nasza cywilizacja zmaga się prawie już od wieku, gdyż jest niebezpieczny dla zdrowia ludzi i zwierząt. Są jeszcze obszary na Ziemi, gdzie smog jest bardzo groźny.

Astronomia sferyczna.
Pokazujemy zastosowania układów współrzędnych, które wykorzystuje się w astronomii sferycznej do rozwiązywania wybranych zagadnień związanych z położeniami ciał kosmicznych na sferze niebieskiej.

Polinezyjscy mistrzowie nawigacji.
Pierwsi europejscy żeglarze, dotarłszy do Polinezji w epoce odkryć geograficznych, byli zdumieni wręcz niewiarygodną wiedzą polinezyjskich sterników: potrafili określić kurs łodzi, wiedząc, z jakich kierunków wieją wiatry w danej porze roku,
(Poniżej artykuł do pobrania, jako plik PDF)

Czarne dziury.
Albert Einstein ogłosił swoją słynną ogólną teorię względności w 1915 roku. Zastąpiła ona prawo powszechnego ciążenia Newtona, jako teoria lepsza, czyli pełniejsza, więcej wyjaśniająca. Fizycy głęboko wierzą, że księga natury napisana jest językiem mechaniki kwantowej, więc poszukują kwantowej teorii grawitacji, jako teorii jeszcze pełniejszej.

Układ Słoneczny.
Od niepamiętnych czasów ludzie interesowali się niebem i zjawiskami na nim dostrzeganymi. Z pewnością też fascynowało ich piękno nocnego nieba. Nie bez znaczenia był również fakt, że w wielu wierzeniach niebo było mieszkaniem bogów.

Podróż na drugi ziemski księżyc.
Drugi księżyc naszej planety może stać się nowym celem innowacyjnej misji kosmicznej. Wniosek przedstawiony przez włoskiego naukowca z Pizy może ujrzeć światło dzienne i satelita badawczy zostanie wystrzelony w stronę asteroidy okołoziemskiej Cruithne.

Etyka a nauki przyrodnicze.
Nauka może służyć zarówno dobru, jak i złu. Aby nie służyła temu drugiemu, konieczne jest kształtowanie właściwych wzorców etycznych – nie tylko uczonych, lecz także elit rządzących i całych społeczeństw. Wszak wszelkie okropności II wojny światowej to dzieła społeczeństw cywilizowanych!

Pliki do pobrania

8207500333_fizykawszkole_04_2014_artykul.pdf8207500333_fizykawszkole_04_2014_artykul.pdf

Polinezyjscy mistrzowie nawigacji - Janusz Rokita

Dwumiesięcznik dla nauczycieli fizyki

Od sierpnia 2012 r. "Fizyka w Szkole" w większym formacie i nowej szacie graficznej!

 

Czasopismo dla nauczycieli fizyki na wszystkich poziomach nauczania i w różnych typach szkół. Jego zadaniem jest podnoszenie oraz doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację ich wiedzy z zakresu fizyki oraz umiejętości dydaktycznych.

 

Czasopismo:

 

  • zawiera informacje zarówno o najnowszych osiągnięciach fizyki i astronomii, jak i o historii rozwoju tych dyscyplin. Dzięki współpracy z naukowcami z uczelni i instytutów przedstawia aktualne zagadnienia z różnych dziedzin teorii i praktyki nauk fizycznych;
  • prezentuje nowoczesne metody nauczania, kładąc nacisk zarówno na rozwijanie wiadomości, jak i umiejętności uczniów;
  • autorami materiałów z praktyki szkolnej są nowatorscy nauczyciele i metodycy przedmiotowi;
  • proponuje aktywne formy pracy z uczniem, połączone z szeroko pojętą integracją międzyprzedmiotową;
  • zamieszcza testy, pakiety zadań, przykłady konkursów i olimpiad, omówienia standardów wymagań, przykłady doświadczeń możliwych do wykonania w warunkach szkolnych;
  • jest forum dla wszystkich aktywnych nauczycieli - upowszechnia informacje o nietypowych formach aktywizacji uczniów, imprezach, szkolnych konkursach;
  • współpracuje z Polskim Towarzystwem Fizycznym i Olimpiadą Fizyczną.

 

W roku ukazuje się 6 numerów.

 

 

 

 

 

Najnowsze wydania

 

 

 5/2013

 6/2013

 1/2014

 2/2014

3/2014

 4/2014

   

 

Fotogaleria

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.