Newsletter

Sonda

Polonistyka

Praktyczne czasopismo zawodowe dla nauczycieli polonistów, studentów, bibliotekarzy i animatorów kultury

Ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z obszaru:

  • kultura języka polskiego i zagadnienia językowe
  • kształtowanie nawyków czytelniczych – priorytet MEN
  • analiza współczesnych zjawisk literackich
  • nowe technologie w szkole

 

  • Łączymy nowoczesność z tradycją - wspieramy nauczycieli od 1948 r.
  • 56 stron co dwa miesiące, 19 numerów archiwalnych
  • W każdym numerze ponad 20 stron Akademii Rozwoju Nauczyciela: scenariusze lekcji, pomysły na zajęcia pozalekcyjne
  • W każdym numerze dział Książka na zakręcie, komentarze do programów promocji czytelnictwa, krytyka literacka nowości wydawniczych
  • W każdym numerze dział Książka na zakręcie, komentarze do programów promocji czytelnictwa, krytyka literacka nowości wydawniczych
  • Organizator Ogólnopolskiego kongresu dla nauczycieli polonistów, Organizator Mistrzostw Języka Ojczystego "Między myślą a słowem"
  • Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, językoznawców tj.: prof. Halina Zgółkowa, prof. Jerzy Bralczyk

 

Regulamin konkursu dla uczestników konferencji Film i inne media w nowej podstawie programowej (10.06.17) „Polonistyka – pierwsze wydanie”. 

Z najbliższego numeru, dowiesz się m.in.:

  • W jaki sposób zachęcić ucznia do pracy z literaturą z ambicjami i kształtować jego nawyki czytelnicze podpowiada sekretarz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, autorka bloga „Książki na ostro” dr Paulina Małochleb 
  • Na co zwrócić szczególną uwagę w przygotowaniu do egzaminu zewnętrznego wskazuje konsultant CKE, sekretarz Rady Języka Polskiego, koordynatorka projektu Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego dr Joanna Dobkowska
  • Jak przepracować z uczniem temat interpretacji tekstów kultury, aby potrafił samodzielnie analizować materiały z podstawy programowej w ujęciu interdyscyplinarnym / Małgorzata Głazowska
  • Sieć wirtualna - blogosfera i YouTube jako szansa na zaktywizowanie ucznia i przygotowanie zajęć w oparciu o jego indywidualne zainteresowania / Barbara Matusiak
  • Kształcenie kompetencji budowania wypowiedzi ustnych i autoprezentacji w 5 krokach – praktyczne zalecenia dla ucznia zestresowanego / Stanisław Karl 
  • Piosenka literacka jako inspiracja do alternatywnej pracy z uczniem - wykorzystanie teledysku do omówienia kanonicznego tekstu literackiego / dr Anna Podemska-Kałuża
  • 6 faz pracy metodą tekstu przewodniego – receptą na doskonalenie uczniowskich umiejętności samodzielnego wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych źródeł / Anna Kubala-Kulpińska
  • Jak skutecznie budować dobrą atmosferę w klasie? Pomysł na lekcję z praktyczną refleksją metodyczną / Dorota Zając
  • Escape room, jako forma zachęcająca ucznia do analitycznego myślenia, kojarzenia faktów oraz kreatywności / Anna Kubala-Kulpińska
  • Lapbook – jak przygotować ucznia do korzystania z materiałów źródłowych i opracowywania efektywnych notatek. Scenariusz cyklu lekcji poświęconego Opowieści wigilijnej / dr Marzena Tyl
  • Jak pracować z poezją współczesną w szkole – cykl scenariuszy do pracy nad tekstem poetyckim w ramach Klubu Poetyckiego / Aldona Szukalska
  • Storytelling na lekcjach języka polskiego – praktyczny poradnik do przeprowadzenia nieszablonowych zajęć / dr Michał Larek 
  • Metoda zielonego ołówka jako sposób na rozwijanie umiejętności pisarskich uczniów i świadome wybory odpowiedniej formy / Agata Zakrzewska-Okrojek

Pliki do pobrania

Dlaczego warto?

  • Pracujemy ściśle w oparciu o podstawę programową, oznaczając artykuły zagadnieniem z podstawy programowej
  • Ułatwiamy skuteczne przygotowanie uczniów do sprawdzianów i egzaminów
  • Pokazujemy, jak pracować z uczniami o zróżnicowanym poziomie umiejętności – również z uczniami ze SPE 
  • Przedstawiamy pomysły na zajęcia w plenerze, projekty edukacyjne, koła zainteresowań, wykorzystanie nowych technologii w szkole
  • Pokazujemy, jak pracują nauczyciele, którzy wygrywają z uczniami olimpiady i konkursy międzyszkolne 
 

 

Czasopismo adresowane do nauczycieli polonistów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, odbierane także jako pismo literackie. Zadaniem czasopisma jest podnoszenie i doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację ich wiedzy oraz dydaktyki nauczania. Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, językoznawców, specjalistów w zakresie metodyki nauczania języka polskiego, wyróżniających się nauczycieli. Periodyk ukazuje się od 1948 roku.

 

 

 

Recenzja

Nieprawdopodobnie … prawdziwa historia


    Powstania Warszawskiego nikt nie wymyślił. Podobnie jak Monika Kowaleczko-Szumowska nie wymyśliła treści swojej książki "Galop 44". Jak sama zapisała - "nie śmiałaby". To wszystko stało się samo. Nikt nie wymyślił bohaterstwa powstańców, cierpienia ludności cywilnej, czy dylematów dowódców. Okrucieństwa okupantów - także nikt nie musiał wymyślać.
     Powstanie Warszawskie... bije obecnie rekordy niekończących się dyskusji. Mogłoby się wydawać, że wciąż takich samych, niezmiennie od...1946 roku. Jedni są ZA, drudzy - PRZECIW. Lecz, to nie jest to samo. Ówcześni powstańcy mają już wiele lat, niektórzy z nich już odeszli  i są teraz bardziej  obiektami zasłużonej adoracji niż dyskutantami. Dziś za krytykę biorą się pokolenia, które nie tylko z Powstaniem, lecz i z samą wojną - nigdy nie miały nic wspólnego. Za późno się urodziły. Jak się wydaje, bycie za lub przeciw, jest emanacją życiowych poglądów. Nie mnie to oceniać, lecz jedno chyba mogę napisać - w dającym się przewidzieć czasie,  to się z pewnością nie skończy.
     Polemizowałbym z tezą, że mamy dobrych autorów książek dla młodzieży. Takich jak na przykład Amerykanin John Green twórca "Gwiazd naszych wina" (absolutny bestseller filmowy). Jeżeli zaś chodzi o historię... to w ogóle szkoda gadać. Jedyna rzecz, którą się wyróżniają - to hiperpoprawność polityczna. Bo czy młodzi potrzebują debaty, stawiania problemów ?
    Tak potrzebują - i to bardzo. Książka „Galop’ 44” - Moniki Kowaleczko-Szumowskiej jest jednak pod tym względem nietypowa. Nie przedstawia swoim czytelnikom prawd objawionych i jedynie słusznych. Przeciwnie - wprowadza swoich bohaterów Mikołaja (13 lat) i jego brata Wojtka (17 lat), w wir powstańczej Warszawy. Dodajmy, iż na samym początku książki to właśnie starszy Wojtek twierdzi, iż w czymś takim jak Powstanie nigdy nie wziąłby udziału. Jednak... przenosi się (jak ? - proszę przeczytać książkę) kilkadziesiąt lat wstecz aby ratować brata.
    Autorka niczego nie wymyśla. Wiele godzin przesiedziała w Archiwum Historii Mówionej prowadzonej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Efekt tego jest taki, że im bardziej nieprawdopodobna wydaje się ta historia, tym... bardziej staje się prawdziwa. Jej książka nie uczy tak - jak powinna, tylko stawia czytelnika w realiach, z którymi sam powinien dać sobie radę. I dlatego właśnie, nie waham się tego napisać, jest bardzo dobrą propozycją dla polskich nastolatków. Polecam ją jako nauczyciel uczący historii i jako … ojciec.
    Recenzent nie ma dwóch synów. Ma dwie nastoletnie córki, które mają swoje poglądy, swoje zdanie. Zastanawiam się – czy gdyby znalazły się na miejscu bohaterów tej książki - wzięłyby udział w Powstaniu? 

Ireneusz Wywiał
 

GALOP’ 44
Autor: Monika Kowaleczko-Szumowska
Data premiery: lipiec’ 2014 r.
Liczba stron: 356
Format: 140 x 208
Oprawa: miękka


Opis:
Mikołaj w przedziwny sposób trafia ze współczesnej Warszawy w sam wir dramatycznych wydarzeń powstania warszawskiego. Jego starszy brat Wojtek decyduje się na podróż, która zakończy się kilkadziesiąt lat wcześniej, aby wydostać Mikołaja z powrotem. W walczącej Warszawie chłopcy poznają na przemian smak zwycięstwa i gorycz porażki, dowiadują się, czym jest męstwo, prawdziwa przyjaźń i wielka miłość.


Od autorki:
(…)

Wydarzeń, które wypełniły Galop’44 sama nie wymyśliłam. Nie śmiałabym. Większość historii odnalazłam w Archiwum Historii Mówionej, prowadzonym przez Muzeum. Część usłyszałam bezpośrednio od powstańców. Rozdzieliłam je pomiędzy swoich bohaterów, czasem nieznacznie dostosowując, ale reguła w Galopie’44 jest jedna: im bardziej niewiarygodne zdarzenie, tym prawdziwsze. Jestem niewypowiedzianie wdzięczna Muzeum Powstania Warszawskiego za prowadzenie Archiwum. Z pewnością pobiłam wszystkie rekordy przebywania na stronie internetowej:
http://www.1944.pl/historia/archiwum_historii_mowionej/
Pragnę wyznać jedną rzecz: kocham i podziwiam powstańców warszawskich.
I stąd wziął się Galop’44.

Tegoroczne wydania

5/2015

1/2016

 2/2016

 3/2016

 

 

 

 

 

 

 

       

 

Galeria

Archiwalne wydania

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.