Newsletter

Sonda

Polonistyka

W najnowszym (8/2014) wydaniu „Polonistyki” polecamy m.in.:

 

Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury
Jeśli zależy nam na dobrym kształceniu literackim, warto oduczyć się tego, czego się nauczyliśmy, wyjść z formy nauczyciela, jako depozytariusza prawa do znaczenia tekstu i zwyczajnie się od-kształcić?
(Poniżej artykuł do pobrania w formacie pliku PDF)

Słowo kontra obraz - Świadomość mityczna a kwestia (nie)czytania
Charakterystyczne zjawisko stopniowego uniezależniania się obrazu od słowa i powszechnej dominacji tego pierwszego, to nie tylko cecha kultury współczesnej, ale w pewnym sensie powrót do źródeł, a więc do mitu jako sposobu myślenia i określających go uwarunkowań.

Zamiast czytania
Książki? Co to są książki? Jaką mają wartość teraz dla nas, dla dzieci sieci, te śmieszne przedmioty, fetysze z tamtej epoki, zamierzchłej, oddalonej o kilkadziesiąt, kilkaset świetlnych lat, elektronowych lat? Cóż możemy z nich odczytać?

Ofelia woli pisać - O Justynie Bargielskiej
Co zmieniłoby nie-czytanie w historii (literatury)? Zapewne Gustaw z IV części Dziadów nie oskarżałby dawnego nauczyciela o przyczynę swojego życiowego nieszczęścia, a Kordian nie odkrywałby w Dover przejmującej przepaści między literaturą a rzeczywistością. Czy gdyby Ofelia nie przeczytała listów od Hamleta, żyłaby dalej?

Rozmowy o czytaniu
z Jerzym Jarzębskim, Pawłem Próchniakiem i Pawłem Huelle oraz Piotrem Śliwińskim

 

Pliki do pobrania

8203500522_polonistyka_08_2014_artykul.pdf8203500522_polonistyka_08_2014_artykul.pdf

Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury - Anna Szóstak

8203500522_polonistyka_08_2014_spistresci.pdf8203500522_polonistyka_08_2014_spistresci.pdf

Spis treści wydania 8/2014

Miesięcznik dla nauczycieli polonistów

Czasopismo adresowane do nauczycieli polonistów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, odbierane także jako pismo literackie. Zadaniem czasopisma jest podnoszenie i doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację ich wiedzy oraz dydaktyki nauczania. Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, językoznawców, specjalistów w zakresie metodyki nauczania języka polskiego, wyróżniających się nauczycieli. Periodyk ukazuje się od 1948 roku.

 

Czasopismo:

 

  • nawiązuje do najlepszych tradycji oraz osiągnięć dydaktyki przedmiotu, historia pisma sięga okresu międzywojennego (pismo "Polonista");
  • pełni rolę pisma inspirującego, które zapewnia nauczycielowi utrzymanie należytego poziomu i wspomaga własny rozwój intelektualny;
  • prezentuje nowoczesne metody nauczania, poświęcając wiele uwagi zagadnieniom dydaktycznym i historyczno - literackim;
  • podsuwa ciekawe tematy lekcji, nowatorskie interpretacje tekstów literackich, ciekawe rozwiązania metodyczne; monograficzny charakter numerów sprawia, iż poszczególne numery czasopisma nie ulegają dezaktualizacji;
  • ocenia i komentuje przebieg najważniejszych zjawisk w polskiej oświacie, np. dot. reformy strukturalnej i nowej matury;
  • zajmuje się reinterpretacją, badaniem i prostowaniem problemów, które były zakłamane w nauczaniu literatury;
  • zamieszcza gotowe scenariusze lekcji, ćwiczenia oraz praktyczne wskazówki metodyczne, które ułatwiają nauczycielom pracę dydaktyczną i chronią przed popełnianiem błędów merytorycznych. Pismo otwiera swe łamy dla nauczycielskich artykułów metodycznych, sprawdzonych w praktyce - projektów lekcji, nowych interpretacji kanonu lekturowego, felietonów, recenzji publikacji adresowanych do szkoły; realizuje założenie "pismo rzetelnie nauczycielskie";
  • dostarcza materiałów do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, np. scenariuszy uroczystości okolicznościowych lub wskazówek do prowadzenia kółek zainteresowań;
  • wspomaga szkolnych polonistów w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego;
  • poleca nowości wydawnicze, zamieszcza wskazówki dotyczące nowych lektur i podręczników;
  • publikuje recenzje książek.

 

W roku ukazuje się 11 numerów.

 

 

 

 

 


Recenzja

Nieprawdopodobnie … prawdziwa historia


    Powstania Warszawskiego nikt nie wymyślił. Podobnie jak Monika Kowaleczko-Szumowska nie wymyśliła treści swojej książki "Galop 44". Jak sama zapisała - "nie śmiałaby". To wszystko stało się samo. Nikt nie wymyślił bohaterstwa powstańców, cierpienia ludności cywilnej, czy dylematów dowódców. Okrucieństwa okupantów - także nikt nie musiał wymyślać.
     Powstanie Warszawskie... bije obecnie rekordy niekończących się dyskusji. Mogłoby się wydawać, że wciąż takich samych, niezmiennie od...1946 roku. Jedni są ZA, drudzy - PRZECIW. Lecz, to nie jest to samo. Ówcześni powstańcy mają już wiele lat, niektórzy z nich już odeszli  i są teraz bardziej  obiektami zasłużonej adoracji niż dyskutantami. Dziś za krytykę biorą się pokolenia, które nie tylko z Powstaniem, lecz i z samą wojną - nigdy nie miały nic wspólnego. Za późno się urodziły. Jak się wydaje, bycie za lub przeciw, jest emanacją życiowych poglądów. Nie mnie to oceniać, lecz jedno chyba mogę napisać - w dającym się przewidzieć czasie,  to się z pewnością nie skończy.
     Polemizowałbym z tezą, że mamy dobrych autorów książek dla młodzieży. Takich jak na przykład Amerykanin John Green twórca "Gwiazd naszych wina" (absolutny bestseller filmowy). Jeżeli zaś chodzi o historię... to w ogóle szkoda gadać. Jedyna rzecz, którą się wyróżniają - to hiperpoprawność polityczna. Bo czy młodzi potrzebują debaty, stawiania problemów ?
    Tak potrzebują - i to bardzo. Książka „Galop’ 44” - Moniki Kowaleczko-Szumowskiej jest jednak pod tym względem nietypowa. Nie przedstawia swoim czytelnikom prawd objawionych i jedynie słusznych. Przeciwnie - wprowadza swoich bohaterów Mikołaja (13 lat) i jego brata Wojtka (17 lat), w wir powstańczej Warszawy. Dodajmy, iż na samym początku książki to właśnie starszy Wojtek twierdzi, iż w czymś takim jak Powstanie nigdy nie wziąłby udziału. Jednak... przenosi się (jak ? - proszę przeczytać książkę) kilkadziesiąt lat wstecz aby ratować brata.
    Autorka niczego nie wymyśla. Wiele godzin przesiedziała w Archiwum Historii Mówionej prowadzonej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Efekt tego jest taki, że im bardziej nieprawdopodobna wydaje się ta historia, tym... bardziej staje się prawdziwa. Jej książka nie uczy tak - jak powinna, tylko stawia czytelnika w realiach, z którymi sam powinien dać sobie radę. I dlatego właśnie, nie waham się tego napisać, jest bardzo dobrą propozycją dla polskich nastolatków. Polecam ją jako nauczyciel uczący historii i jako … ojciec.
    Recenzent nie ma dwóch synów. Ma dwie nastoletnie córki, które mają swoje poglądy, swoje zdanie. Zastanawiam się – czy gdyby znalazły się na miejscu bohaterów tej książki - wzięłyby udział w Powstaniu? 

Ireneusz Wywiał
 

GALOP’ 44
Autor: Monika Kowaleczko-Szumowska
Data premiery: lipiec’ 2014 r.
Liczba stron: 356
Format: 140 x 208
Oprawa: miękka


Opis:
Mikołaj w przedziwny sposób trafia ze współczesnej Warszawy w sam wir dramatycznych wydarzeń powstania warszawskiego. Jego starszy brat Wojtek decyduje się na podróż, która zakończy się kilkadziesiąt lat wcześniej, aby wydostać Mikołaja z powrotem. W walczącej Warszawie chłopcy poznają na przemian smak zwycięstwa i gorycz porażki, dowiadują się, czym jest męstwo, prawdziwa przyjaźń i wielka miłość.


Od autorki:
(…)

Wydarzeń, które wypełniły Galop’44 sama nie wymyśliłam. Nie śmiałabym. Większość historii odnalazłam w Archiwum Historii Mówionej, prowadzonym przez Muzeum. Część usłyszałam bezpośrednio od powstańców. Rozdzieliłam je pomiędzy swoich bohaterów, czasem nieznacznie dostosowując, ale reguła w Galopie’44 jest jedna: im bardziej niewiarygodne zdarzenie, tym prawdziwsze. Jestem niewypowiedzianie wdzięczna Muzeum Powstania Warszawskiego za prowadzenie Archiwum. Z pewnością pobiłam wszystkie rekordy przebywania na stronie internetowej:
http://www.1944.pl/historia/archiwum_historii_mowionej/
Pragnę wyznać jedną rzecz: kocham i podziwiam powstańców warszawskich.
I stąd wziął się Galop’44.

Tegoroczne wydania

1/2014

2/2014

 3/2014

 4/2014

 5/2014

 6/2014

 7/2014

 8/2014

       

 

Fotogaleria

Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito
Copyright 2011 Edupress. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Administrator stosuje pliki "cookies". Informacje zbierane przy pomocy "cookies" pozwalają dostosowywać usługi i treści do indywidualnych potrzeb i preferencji Użytkowników, jak również służą do opracowywania ogólnych statystyk dotyczących korzystania przez Użytkowników z Serwisu.